Agencja turystyczna, biuro turystyczne
Zysk na agencji turystycznej w dzisiejszych czasach, gdzie agencji i biur turystycznych jest dużo może być trudniejszy do uzyskania, dlatego ważne jest by nasza działalność była konkurencyjna w stosunku do innych w tym sektorze. Obecne czasy sprzyjają turystyce, gdyż koszty wycieczek zagranicznych się obniżyły, a i zarobki Polaków pozwalają im na taki wyjazd. Pomysł na biznes w postaci otwarcia biura turystycznego może być perspektywiczny. Warto zadbać o to, by nasza oferta była ciekawie urozmaicona, możemy zaproponować wszelakie tematyczne wycieczki w zależności od potrzeby klientów lub też szlakiem znanych osób, przemysłowych, technologicznych ośrodków.
Wycieczki tematyczne mogą być alternatywą dla spędzenia urlopu w popularnych kurortach jak Turcja, Egipt czy Tunezja. Polacy nie żałują na wyjazdy wypoczynkowe tylko wtedy kiedy otrzymują szereg atrakcji turystycznych. Wchodząc na rynek z nową propozycją możemy zyskać nową niszę klientów, którzy być może czekali na takie ofert wycieczek. Decydując się na działalność związaną z turystyką mamy wybór między kilkoma typami, jako pośrednik lub agent turystyczny albo organizator turystycznych usług.
Przy prowadzeniu biznesu jako pośrednik lub organizator turystyki bądź też otwierając biuro turystyczne konieczne będzie uzyskanie wpisu w rejestrze tejże działalności, którą dokonuje marszałek województwa. By uzyskać wpis musimy uiścić stosowne koszty skarbowe oraz przedstawić konieczne umowy gwarancji ubezpieczeniowej i bankowej, finansowe zabezpieczenie i pisma o pozwoleniu na wykonywaniu usług w zakresie pośrednictwa turystycznego i organizatora. Wszystkie te zaświadczania wymagają stosownych opłat.
Dla rozpoczynających działalność jako organizator lub pośrednik turystyczny najkorzystniejszą opcją będzie uzyskanie gwarancji bankowej, która mieści się do 0,2% od kwoty całkowitej gwarancji. Przy odpowiednim doświadczeniu do prowadzenia działalności w tym sektorze wymagane jest posiadanie co najmniej roku praktyki w przy obsłudze ruchu turystycznego, oczywiście im więcej lat praktyki tym lepiej dla biura. Tańszym wariantem i zdecydowanie prostszym jest prowadzenie działalności jako agencja turystyczna.
Otwierając agencję turystyczną świadczymy usługi turystyczne dla innych organizatorów turystyki lub na rzecz innych zleceniodawców usług i nie musimy wpisywać tej formy działalności do rejestru oficjalnych organizatorów turystyki i nie jesteśmy zobowiązani do wykupienia ubezpieczenia w porównaniu z biurem podróży. Działamy wtedy na zlecenie innych usługodawców, którzy są zarejestrowani. Funkcjonujemy na podstawie umowy agencyjnej, a zyski wypracowujemy z prowizji, które wynegocjujemy z touroperatorami.
Otwierając agencję turystyczną możemy działać jako franczyza, wtedy nie musimy się martwić o wyposażenie biura i prawno-księgową obsługę, ale zobowiązanie jesteśmy do wyłączności ofert tylko wskazanych przez franczyzodawcę . Decydując się na wycieczki tematyczne musimy znaleźć takiego franczyzodawcę, który w swej ofercie miał będzie tego typu wyjazdy. Jest to zadanie trudniejsze, dlatego łatwiej zdecydować się na samodzielną agencję, wtedy możemy świadczyć klientom inne dodatkowe usługi jak sprzedaż biletów ewentualnie ubezpieczeń.
Najtańsze będzie prowadzenie agencji turystycznej on-line, gdyż nie dochodzą nam koszty wynajmu biura, ale wtedy musimy zdawać sobie sprawę, że dostęp do klientów jest ograniczony, gdyż bazujemy wtedy tylko na klientów, którzy tego typu wyjazdów szukają przez Internet. Większe koszty poniesiemy zakładając stronę internetową, na której będzie zainstalowana wyszukiwarka ofert ewentualnie serwis dedykowany, może koszt ogólny sięgnąć kilkadziesiąt tysięcy złotych, doliczając usługę pozycjonowanie i reklamy w Internecie.
Oferta wycieczek tematycznych jest jeszcze świeżością na rynku turystycznym dlatego decydując się na taką działalność -nasz pomysł na biznes- należy rozważyć wszelkie za i przeciw.