Aromamarketing – marketing zapachowy

Zapach w biznesie odgrywa niebagatelną rolę. Udowodniono, że poszczególne aromaty, które unoszą się w powietrzu mogą wzmocnić efektywność naszej pracy, a także wpłynąć na decyzje podejmowane przez klientów, co więcej mogą sprawić iż klienci będą chętniej do nas wracać. Pachnący marketing to broń biznesowa, z którą warto się zapoznać. Jeszcze do niedawna kojarzono ten marketing głównie z handlem, bo zauważono fakt, iż w sklepach, gdzie unosił się zapach kojarzący z domem sprzedaż wyraźnie rosła.

Tą zależność postanowiono wykorzystać także w biznesie. Zmysł węchu jest najbardziej pierwotnym zmysłem, dlatego też nasz mózg nie posiada nad nim kontroli, co oznacza, że można łatwo manipulować nim w sposób niewerbalny. Badania potwierdzają, że umiejętnie skomponowane zapachy mają wpływ na koncentrację, pamięć, efektywność, działają odprężająco na cały zespół pracowników, a także klientów.

Niektóre z aromatów wiążą się ze ściśle określonymi czynnościami, aromat cytrynowy sprzyja dokładnej pracy informatyków, a sam przyjemny zapach powoduje także, że częściej sięgamy po napoje i jedzenie z automatów. Marketing zapachowy staje się częścią bezpośredniego marketingu, duże firmy świadomie z niego korzystają. Ładny zapach jest synonimem ładnych wnętrz, profesjonalnej obsługi i bogactwa asortymentu firmy.

Jeśli decydujemy się na skorzystanie z aromamarketingu powinniśmy wiedzieć jak odpowiednio dobierać zapachy. Inne zapachy będą wskazane w biurach, gdzie chcemy skłonić pracowników do stymulacji ich pracy, wtedy najlepsze będą zapachy cytrusowe, miętowe, a inne w centrach zakupowych, gdzie najlepiej sprawdzą się aromaty jabłek, pieczywa, szczególnie w okresie okołoświątecznym. W gabinetach lekarskich dominują zapachy uspokajające jak lawenda, z kolei w biurach podróży te związane z egzotyką jak woń imbiru.

Dowiedziono, że aromat kawy kojarzy się z atmosferą domową , bezpieczeństwem, zwiększa koncentrację i decyzyjność, dlatego często rozpylany jest w bankach, kancelariach prawniczych, biurach doradczo-podatkowych. Eksperci podpowiadają, że podczas negocjacji z kontrahentami idealnie sprawdzają się zapachy energetyzujące, łagodzące i pobudzające czyli cytrusowe, waniliowe i herbaciane. Do rozpylania aromatów posłużą nam zapachowe aplikatury umieszczone w miejscach niewidocznych lub też w nawilżaczach stosowanych w biurach.

Musimy przy tym pamiętać o ich regularnym uzupełnianiu, w zależności od przyjętej częstotliwości uwalniania zapachu. Niektóre z woni dłużej utrzymują się w powietrzu jak zapachy orientalne i drzewne, a te lżejsze do godziny. Ładny zapach z pewnością będzie kojarzył się z pozytywnym wizerunkiem firmy, a przez to że zapach jest podświadomie rejestrowany to skojarzenie będzie trwało długo.

Niektóre z firm decydują się na zapachowe logo, które może być zamieszczone na niektórych z przedmiotów lub też rozpylone w powietrzu. Jest ono o tyle skuteczniejsze od reklamy, że wypełnia przestrzeń, którą odtąd kojarzymy z produktem. Jasne jest, że zapach, który rozprzestrzenimy w czasie firmowych eventów wpłynie na przyjazną atmosferę i ułatwi komunikację, która jest niezbędna z biznesowych kontaktach. Zapachowe logo powinno być odzwierciedleniem wizerunku firmy, spójne z jego systemem i polityką.

Jeśli do tej pory nie byliśmy przekonani o wykorzystaniu zapachu w naszej biznesowej strategii, już dziś sięgnijmy po aromamarketing, bo jest to jedyna skuteczna reklama, której nikt się nie oprze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *