Mini kawiarenka
Mała kawiarenka może być dobrym pomysłem na biznes, gdyż koszty wytworzenia jednej filiżanki kawy oscylują w granicach dwóch złotych, natomiast w sprzedaży spotykamy ją od ceny 4 złotych do nawet kilkunastu. Takie obliczenie pozwala nam sądzić, iż interes kawiarniany może się udać. Najważniejsze czynniki decydujące o naszym sukcesie to dobra lokalizacja i odpowiedni klimat kawiarenki. Najlepszym miejscem jest centrum miasta, deptak, główna ulica, rynek, czasem też sprawdzi się centrum handlowe.
Kawiarenka, którą będziemy chcieli zlokalizować na rynku będzie związana z wyższym prestiżem, zaś ta, którą ulokujemy w dużym centrum handlowym będzie mogła liczyć na dużo klientów. Lokal przeznaczony na kawiarnię musi spełniać wymagania budowlane i wytyczne sanepidu, musi mieć minimum 3 metry wysokości, dwa oddzielne wejścia, kanalizację i klimatyzację. Warto pamiętać, że droższe są lokale przy deptakach, rynkach, ulicach o dużym natężeniu ruchu, także czynsz może nas przedrożyć i skazać na porażkę, a z kolei lokal na mniejszym osiedlu może nie generować nam klientów, typu turystów, przechodniów.
O sukcesie naszego lokalu i chęci odwiedzin w dużej mierze zadecyduje klimat i atmosfera, którą tam stworzymy. To ona przyciągnie klientów, pozwoli oderwać się od pędu, zapewni spokój i ciszę. Z racji tego, że cena kawowych napojów i ciast jest wyższa niż w barze, to musimy zapewnić odpowiednią oprawę naszemu miejscu. Od nas zależeć będzie przyszły wystrój kawiarni, czy zdecydujemy się na elementy indyjskie, afrykańskie, nowoczesne, holenderskie czy też tradycyjne. W tym przypadku decyduje nasza wizja i dekoratorski zmysł.
Nasza kawiarnia ma za zadanie przyciągać klientów swym wystrojem, wzbudzać miłe zainteresowanie. Warto przybliżyć wystrój do klienteli i tak go urządzić, by współgrała z nimi. Zadbajmy także o odpowiednią muzykę i stosownych opłatach za nią. Warunkiem powodzenia naszego pomysłu na biznes jest miła i kompetentna obsługa. To od nich w dużej mierze będzie zależeć czy klienci ponownie nas odwiedzą.
Wydatki na adaptację lokalu na kawiarnię zależeć będą od tego w jakim stanie go zakupiliśmy lub wynajęliśmy. Koszty te mogą nas wynieść nawet do 80 tysięcy złotych. Kolejny wydatek to wyposażenie naszej kawiarenki w niezbędny sprzęt jak stoliki, krzesełka, to zuboży nas o dodatkowe 30 tysięcy złotych. Warto pokusić się o negocjacje z dostawcami sprzętów, tak by na przykład od sprzedawców kaw zyskać gustowne filiżanki, zamrażarkę od producenta lodów. Do bieżących wydatków musimy zaliczyć czynsz, zaopatrzenie towarowe, media, koszty związane z obsługą księgową i pracownikami, promocję działalności i inne niezbędne koszty.
Przy realizacji tego pomysłu na biznes ważnym elementem jest ustalenie menu i cennika. Cennik ten powinien być dopasowany do grupy klientów odwiedzających naszą kawiarenkę, i tak studenci powinni mieć do dyspozycji kawę w okolicy 4 złotych, jeśli będą to bardziej zamożni klienci lub koneserzy można ustalić ją na poziomie do około 12 złotych. Podobnie kwestia wygląda z produktami do kawy jak ciasta, desery, napoje. Przy sprzedaży alkoholu pamiętajmy o stosownej koncesji, która generuje dodatkowy koszt.
Kawiarnia może okazać się dobrym pomysłem na biznes, jeśli stworzymy w niej miły klimat i dobrze ulokujemy. Marże wynoszą nawet do 1000%, a i wiedza nie jest wymagana specjalistyczna do parzenia kawy, wystarczy kapitał do około 100 tysięcy złotych, dużo chęci do pracy, a wtedy sukces będzie nam pisany.