Agencja nieruchomości
Działalność w branży nieruchomości jest perspektywistyczna, gdyż polska gospodarka rozwija się dość szybko. Szybkość sprzedaży nieruchomości jest odzwierciedleniem rozwoju gospodarki.
Biuro zajmujące się pośrednictwem w obrocie nieruchomości może być dla nas pomysłem na biznes. Nie jest to łatwa branża, ale bardzo obiecująca.
Najważniejsze jest stworzenie odpowiedniego biznesplanu i przyjrzenie się konkurencji. Istotnym elementem działalności w tej branży jest dobra lokalizacja, taka, która nie skazuje nas na porażkę przy dużej liczbie działających firm w tym segmencie. Warto znaleźć takie miejsce, które zagwarantuje nam zainteresowanie kupnem lub sprzedażą mieszkań.
Pamiętajmy o tym, że biuro pośrednictwa w obrocie nieruchomościami musi posiadać licencję, a zatrudniani przez nas fachowcy posiadać uprawnienia do wykonywania tego zawodu.
Możemy zatrudnić pracowników pośredniczących lub sami zdobyć uprawnienia, by mieć kontrolę nad firmą. Przy zatrudnieniu pracowników musielibyśmy zakupić odpowiedzialność za realizację przez nich kontraktów. Posiadając licencję możemy obniżyć koszty i pozwolić sobie na szybszy rozwój.
Proces zdobywania uprawnień jest dość surowy, po pierwsze musimy być zdolność prawną, nie być karanym, mieć wyższe wykształcenie, przejść specjalistyczny kurs lub studia, odbyć praktykę zawodową i zdać egzamin. Wszelkie wytyczne reguluje ustawa o gospodarce nieruchomościami.
Ministerstwo infrastruktury jako instytucja, która nadaje wyżej opisane licencje, ma też prawo do kontroli działania naszej firmy. Mogą sprawdzać uprawnienia, zawierane umowy, wszelkie prawne aspekty. Warto zadbać, by nasze biuro pośrednictwa w obrocie nieruchomościami działało legalnie.
Ten pomysł na biznes wymaga od nas także oszacowania skali, w której będziemy działać. Mamy do wyboru dwie możliwości, rejestrację jako spółkę cywilną lub spółkę handlową. Ze względu na posiadanie wysokiego progu kapitału nie opłaca się zakładać spółki z o.o. Pozostałe czynności to rejestracja w ZUS, wykupienie polisy od odpowiedzialności cywilnej.
Na biuro wystarczy nam nieduży lokal, idealnie jeśli będzie się znajdował w centrum miasta i dysponował parkingiem. Warto pomyśleć o zapewnieniu intymności klientom i odseparować pomieszczenia gdzie pracują pośrednicy od miejsca gdzie rozmawiamy z klientami. Liczba pracowników, których zatrudnimy będzie uzależniona od wielkości naszego biznesu, ale warto z pewnością mieć osobę, która będzie pełniła funkcję sekretarza.
Do niezbędnego wyposażenia biura musimy zaliczyć komputer, drukarkę, telefon, niszczarkę, aparat fotograficzny, który jest potrzebny do robienia zdjęć prezentowanych nieruchomości. Ważna jest także odpowiednia reklama, może nim być szyld oraz ogłoszenia prasowe. W obecnych czasach własna strona internetowa jest mocno wskazana i jest już standardem.
Ten pomysł na biznes wiąże się z ogromem pracy i byciem odpornym na przejściowe niepowodzenia. Będąc konsekwentnym i wytrwałym na pewno osiągniemy zamierzony przez nas efekt.
Ładnie to się czyta. W rzeczywistości jest to zawód trudny, trzeba mieć ogromną wiedzę, mieć kierunkowe studia i włożyć spore pieniądze: najpierw na zdobycie licencji, później na uruchomienie biura a następnie na pierwszy rok finansowania przedsięwzięcia. Przy odrobinie szczęścia pierwsze pieniądze pojawiają się po .. około roku pracy (intensywnej!)
Należy dopowiedzieć, że nie ma się pracy od 7.00 do 15.00-tej. To jest praca w różnych godzinach, często w soboty i czasem w niedziele!